12 April 2013

Tips Gambar Nampak Cantik

Bukan saya nak buat tutorial
cuma nak bg tips saja..
tu pun sikit...sikit dan kecik punya tips...

tak kiralah  ambik gambar guna
kamera hp atau DSLR

bila mengupload gambar ke blog
jgn kedekut utk mengunakan 'storage' yg diberi
letak gambar kecik2 ja
dgn harapan quota lambat habis 

tgk...saiz yg berbeza 
memberi kepuasan yg berbeza,kan

medium size

original size




Ketika mengupload gambar
sila pilih original size
kalau kita 'paksa' dia mengecil atau membesar
pixelnya akan pecah...
gambar akan jadi blur

tp DIWAJIBKAN terlebih dulu resize gambar tersebut

samada guna PHOTOSCAPE atau PHOTOBUCKET

saya selesa mengunakan PHOTOSCAPE

Resize gambar kena ikut kelebaran (width) blog
jgn pulak gambar melebihi kelebaran blog,tak cun nanti..
contohnya,saya mengunakan (resize) gambar
600(width) x400(height)
jika mengunakan Photoscape
jika kita memilih berapa angka utk width
automatik ianya memberi saiz utk 'height'..

27 comments:

  1. Kalau klik original. Pic tu keluar dr blog. Huuuuuuu. Acaner nak taw lebat blog eh

    ReplyDelete
  2. tq tipsnya. Saya guna large size je. hehe...

    ReplyDelete
  3. tips yg menarik ..
    boleh dicuba nanti ..

    ReplyDelete
  4. Salam pagi Jumaat Kam..

    tips kecik yang sangat signifikan, terima kasih berkongsi tips.

    ReplyDelete
  5. macamana nak resize tu...betul-betul buta komputer ni...

    ReplyDelete
  6. lawa sgt gambar cth tu
    saya pun main letak je gambar
    tak tahu size apa.tp saya mmg resize dulu takut kuota penuh

    ReplyDelete
  7. betul tuh kak..yg original saiz mmg nampak lebih cantik..

    ReplyDelete
  8. banyak kelemahan di blog saya tu, berlaku juga gambar lebar dari wall, sebab tu ada signal klik , kalau tak klik tak akan nampak semua gambar. Tq tip yang berguna kepada semua.

    ReplyDelete
  9. Tips yg bagus...saya tak pandai soal2 teknikal ni....

    ReplyDelete
  10. Chnateknye....rietta pown resize gmbar juga...supaya xbesar sgt....

    ReplyDelete
  11. tips yang mudah..
    tq kak sbb byk gmbr saya guna medium size..
    pasni blh try.. ;)

    ReplyDelete
  12. akak selalu resize jd brp?? Sy ni kedekut sket..800x640 aje, hahaha...Tp kalo x-large ataupun original size...takde ler pecah lagi gambar tu.

    bila masukkan gmbr utk entry....sy ni ikut keadaan gambar...kalo sy takde nk soh orang tgk sangat gambar tu..sy buat large aje..hehe.
    Sy paling jarang wat small, medium dan original size...

    ReplyDelete
  13. kalau letak gambar saya akan klik semua option size tu tengok yang mana sesuai :)

    ReplyDelete
  14. original size gambar kat blog saya kebanyakannya melebihi blog width..so saya terpaksa guna saiz large or x-large. saya rasa orang lebih suka tengok gambar yang besar dan jelas. mungkin lambat sikit lah loading nye.

    ReplyDelete
  15. salam..^^
    terima kasih sudi kongsi..hihihi^^

    ReplyDelete
  16. saya selalu ikut mod nak meng uplod bukan ikut size hehe :)

    ReplyDelete
  17. salam ...terima kasih banyak2 coz share tips ni.mmg tak tau dan info ni sgt berguna ...tengkiu2!

    ReplyDelete
  18. kalau gambar tu mmg besar saya resize ..hehe..biar nampak cantik sikit..
    kalau upload pun tgk juga la..suka guna saiz medium..huhu..btw nice tips.. :)

    ReplyDelete
  19. Bagus tips ini. 600X400 memang saiz untuk laman web. IM edit gambar guna microsoft office je.

    ReplyDelete
  20. salam akak...terima kasih. saya belum pernah guna Photobucket dan Photoscape. Thanks, nanti boleh cuba. biasa saya guna Picasa jer..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.