19 April 2013

Ikhlas


Bagaimana hendak mengetahu sesuatu amalan itu ikhlas atau tidak?
 sedangkan ikhlas itu terletak di hati.
 Tidak ada sesiapa pun mengetahuinya melainkan Allah SWT.

Memang benar ikhlas itu terletak di hati. 

1)Jika kita sendiri hendak mengesan amalan
 yang kita buat itu ikhlas atau pun tidak 
maka tandanya kita lebih suka rahsiakan daripada menceritakan kepada orang lain.
 Boleh di ceritakan dengan syarat ada keperluan sebagai pengajaran dan ikutan . 

2)Sedekah yang lebih baik adalah sedekah
yang dilakukan secara sembunyi tanpa diketahui 
oleh orang lain hinggakan tangan kiri tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kanan.

3) Bila berdakwah dan berjihad dijalan Allah SWT
 tidak mengharapkan ganjaran atau pun pujian orang ramai.


21 comments:

  1. betul tu acik..hehe.. tapi nak buat ssuatu dgn ikhlas kena perlahan2 dulu .. jangan berkira sangat..nti lama2 berikhlas dgn tawaduk.. :)

    ReplyDelete
  2. salam kak..^^
    terima kasih atas perkongsian ini..^^

    ReplyDelete
  3. betul tu kak, hanya Allah yang Maha Mengetahui..
    kalau manusia yang menilai, macam2 ragam ada..

    ReplyDelete
  4. Ye lah Kam..hanya Allah yang dapat menilai keikhlasan, kita cuba yang terbaik.

    ReplyDelete
  5. Semoga amalan kita diterima Allah..insya Allah

    ReplyDelete
  6. kat mulut memang cakap ikhlas... dalam hati Allah jer yg tahu..

    ReplyDelete
  7. semoga kita semua dpt jadi orang yg bersifat ikhlas...

    ReplyDelete
  8. Hanya Dia maha mengetahui apa yang tersurat dan tersirat...Subhanallah

    ReplyDelete
  9. yup ..
    ikhlas hanya allah saja yg mengetahui ..
    kita sendiri pun tk tau satu amalan tu kita buat ikhlas atau tidak ..

    ReplyDelete
  10. Sekarang ini ramai yg bersedekah kerana mahu publisiti, mereka mahu gambarnya masuk TV dan akhbar dan ada replika cek besar, walau duit yang disedekah tidak sebesar mana....

    ReplyDelete
  11. Betul tu...hanya Allah yg maha mngetahui sama ada ssorng itu ikhlas atau tidak....

    ReplyDelete
  12. salam sis kamsiah.
    Alhamdulillah pencerahan hati yg bagus buat ta di pg minggu

    ReplyDelete
  13. salam, satu peringatan yang amat memberi kesan. Tq

    ReplyDelete
  14. mulut kata ikhlas...tp hati sebenarnya lain..

    Selain Allah, hanya sendiri yg tau ikhlas ke tidak. Bila ikhlas...ia adalah suatu kepuasan dari dalaman.

    ReplyDelete
  15. ikhlas dari hati, tk perlu dipuji, biar Allah sj yg membalasnya.

    ReplyDelete
  16. mudah2an sgala amal yg kite buat ade keiklasan nya=)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.