29 April 2013

Resepi Pulut Mempelam Harum Manis

Mempelam harumanis ni dibeli suami di Perlis
(kat Perlis ja ada mempelam spesis ni)

harganya-RM20/kg
beli 6 biji-RM 57

so sapa2 ada tanah terbiar tu
jom pakat2 tanam mempelam ni
boleh jadi kaya..:)

(kalau ditanya saya
saya sbnrnya tak tau membezakan jenis2 mempelam)



maka marilah kita berpulut mempelam

BAHAN-BAHAN:
1/k kg beras pulut
1 cawan santan
 gula
1/2 sudu teh garam
buah mempelam harum manis

BAHAN UNTUK SANTAN @ KUAH:
2 cawan  santan
1 sudu teh garam
1/2 sudu tepung jagung
2 helai daun pandan-disimpul




CARA MEMBUAT:
Rendam beras pulut semalaman 
atau sekurang2nya 3 jam
- Kukus lebih kurang 30 minit.

- Dalam periukyang berlainan : masak gula,garam, santan hingga gula hancur.
gula jgn terlalu byk sangat
manis2 buah ja

-Masukkan santan yang telah masak dalam pulut yang dikukuskan tadi. 
Kacau sekejap.
kemudian kukus semula lbh kurang 20 minit

- Untuk masak santan@kuah:
 masukkan semua bahan untuk santan. 
Masak sehingga mendidih.




versi bersantan


43 comments:

  1. salam,

    mahal betui mempelam tu

    tapi in 1st time tgk mempelam makan dgn pulut gitu
    selalunya durian je :)

    ReplyDelete
  2. mahalnya pelam tu...tapi sedapnya...terliur pulak Farah kak...

    ReplyDelete
  3. assalam kamsiah..sedap ni..acik boleh bezakan rasa dan rupa 3..4 jenis je..buah mangga ni..yang mana acik suka je..jadi tak tertipu bila nak beli..

    ReplyDelete
  4. Perghhh...sedap tgk. Gambar besar plak. Rasa mcm nak makan skrin lappy ni jerk.

    ReplyDelete
  5. Mempelam harumanis ni memang sedap, ummi suka.
    Sedapnya nampak mempelam pulut tu, ummi pun belajar makan ni dulu dengan kawan2 di utara, memang sedap!!!

    ReplyDelete
  6. Oh pulut tuh yg dimakan ngan mangga fresh yer kak..ingatkan masak dlm pulut jgk.hehe

    ReplyDelete
  7. makan pulut selalu kulit cantik cam org siam tuh...

    ReplyDelete
  8. ni dessert thailand ... dah order online harummanis utk family

    ReplyDelete
  9. Sedapnya.....kalau kwn blk perlis saya selalu gak kirim...mmg sedap...

    ReplyDelete
  10. huwaaaaaaaaaaaaa
    saya x pernah makan kak

    tapi baru lepas makan mangga lemak ;)

    ReplyDelete
  11. Hari tu beli mangga ni tp masam. X de mood dah nak beli mangga lepas ni. Dah la beli mahal mahal. Masam
    Pulak tu.

    ReplyDelete
  12. Mempelam harum manis ni kalau tengok buah macam buah mempelam biasa ja kan.. tapi bau dia memang harum/wangi tu yg buat mahai kot..

    Makchaq tak pernah buat pulut mempelam.. tapi pernah makan kat kedai.. memang sedap..

    ReplyDelete
  13. Pulut tu tak gemar.... tapi... mangga tu mengiurkan dan membangkitkan berahi nak makan....

    ReplyDelete
  14. makan dasi pulut dengan mempelam ..terasa selera nak makan...apapun memang pernah makan macam ni, tapi nasi biasa dengan mempelam..rasanya dengan pulut lagi sedap..

    ReplyDelete
  15. kak kamsiah..saya dapat tips katanya nak beza harumanis ni tengok dagu dia...harumanis ada dua lekuk. :-)

    ReplyDelete
  16. wahhhh sama laaa....kita pun citer mangga gak...tapi ini mangga lagik mahal....ahakz

    ReplyDelete
  17. pulut mempelam? ada ekk kak, tak pernah tahu apa lagi rasa, mesti sedap..mangga tu hehee

    ReplyDelete
  18. sedapnya pulut pelam..pulut mangga eheh :)
    harum manis lak tu, saya sekali pun tak penah merasa pelam ni kak :)

    ReplyDelete
  19. memang mahal Kamsiah, saya di Perlis pun tak beli lagi.tapi ada kawan yg dah tolong simpan, nanti anak2 balik hujung Mei dah ada for them nak rasa.kami murah sikit je dari yg you beli tu.Dalam RM 13 or 15 sekilo.

    ReplyDelete
  20. Selamun aleykum!
    pilav çok nefis ellerinize sağlık. :)

    tangan begitu sedap kesihatan beras. :)

    http://translate.google.com.tr/#tr/ms/

    ReplyDelete
  21. tak pernah saya makan pulut mempelam ni..... :)
    ~saya pon tak reti bezakan jenis mempelam :D

    ReplyDelete
  22. Masa saya kerja di Perlis dulu memang selalu makan pulut mempelam, kadang2 pulut ayam berempah. Org Perlis kata salah satu sebab wanita Siam kulitnya halus kerana mereka amalkan makan pulut. Entah betul entah tidak wallahualam...

    ReplyDelete
  23. tengok pelam yg dipotong2 tu dah terliur ...

    ReplyDelete
  24. salam sis kamsiah
    Pelam tu kegemaran isteri ta.nanti pujuk dia .mana tau nak test resepi ni.ta buat mee semalam tak jadi..tak sedap.

    ReplyDelete
  25. Bunda pernah pergi restoran thai...pernah makan pulut mempelam/mangga ni...memang sedap..

    ReplyDelete
  26. kakak tengok warna kuning dia pun dah membuat terliur..

    ReplyDelete
  27. mahalnya mempelam ni...
    pernah makan dengan pulut..masa tu ada karnival di tempat kerja hubby...
    sedap juga...

    ReplyDelete
  28. jom jom kite tanam mmpelam ni,hahha

    huyooo sedapnyeee,,terliur

    ReplyDelete
  29. Dah musim harum manis ke sekarang ni... saya tak pernah makan pulut santan dengan mangga Kamsiah... kalau dgn durian tu selalulah...

    ReplyDelete
  30. Saya tak reti makan pulut ngan benda manis...selalu pulut mesti makan nagan serunding atau rendang atau gulai/kari pekat...

    ReplyDelete
  31. wahhh!! mahalnya rm20/kg.... saya beli harumanis ni rm14/kg... sejak merantau kat perlis ni, tau la camne asal usul harumanis, camne diorg gred dll....
    mostly outsider dpt harga mahal arumanis ni.... tahun leps harga dalam rm15-18/kg...

    ReplyDelete
  32. wahh! Mahalnya harumanis beli rm20/kg... takut2 kena cekik darah jer... saya keje kat pperlis bila tnya staf2 dpt dalam harga rm14/kg.... ada staf citer outsider kena cekik darah harumanis sampai rm24/kg... gila kan...tahun lepas harga ni dlam rm12-18/kg.. yang outsider dapat mempelam masam tu kot2 kena tipu jer... ada sejenis mempelam sala a.k.a Perlis Sunshine yang lagi besar dari harumanis tapi masam....

    pulut mempelam ni sedap makan dengan pulut siam... hehe.. dah beli dah pulut siam & harumanis bawak balik ganu ni....

    ReplyDelete
  33. Mahalnya....tapi kalau isi sedap mmng berbaloi....
    Saya tak pernah mkn pulut ngan mempelam....

    ReplyDelete
  34. Salam, nk order Mempelam Harum Manis direct dr ladang. RM18.33 per kg. Di pek dlm kotak 3kg siap2. Jadi satu kotak rm55. Perhantaran sekitar semenanjung boleh di atur cuma tambah rm15 utk kos pos.
    Sms : 0173529099 utk keterangan lanjut.
    Mekasih puan tanah (owner blog).

    ReplyDelete
  35. Salam, nk order Mempelam Harum Manis direct dr ladang. RM18.33 per kg. Di pek dlm kotak 3kg siap2. Jadi satu kotak rm55. Perhantaran sekitar semenanjung boleh di atur cuma tambah rm15 utk kos pos.
    Sms : 0173529099 utk keterangan lanjut.
    Mekasih puan tanah (owner blog).

    ReplyDelete
  36. awat depa jual mahal sangat.......jual la murah sikit supaya miskin kaya pakat boleh rasa..... .2 biji sampaiRm 20.00

    ReplyDelete
  37. sebenarnya mempelam ni gah nama saja..sedangkan ada mempelam yg lebih sedap dr harum manis tu,,seperti mempelam 'intan sofinaz' dan 'nam dok mai'...tapi dh ramai duk cari harum manis tu yg depa juai mahai tu..sedangkan buah tu kalau sudah dikupas xsempay sampai ptg dh lembik....

    ReplyDelete
  38. sedapnya, harum manis yg kita minta kirim dgn kawan br je smpi, wangi patition ofis ni. x sabar nk buat mcm ni. Kawan tu pegi pjabat pertanian kt perlis, saya dapat 5 biji rm53 tamsuk kotak, 1kg rm25, so bli 2 kg, kotak pula rm3. hebat mahaiiii nya tp sbb nk buat mcm dlm gambar akak ni, sanggup la saya beli. hehe

    ReplyDelete
  39. Sy pn br beli rm50/2 kg + postage rm14.. 4 bj.. rsnya biasa je.. atau terkena yg biasa..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.