19 September 2014

8000 Tan Makanan Dibuang Sehari

 Laporan akhbar 2,3 hari lepas

"Rakyat Malaysia membuang makanan sehingga 8,000 tan atau 800,000 kilogram
 sehari dan jumlah itu mampu menampung 
bekalan makanan untuk 6 juta orang."

Ada org tak cukup makan
ada pulak yg tak habis nak makan

Ada jugak yg anggap bila licin pinggan tu kolot
makan mcm org kebulur

Ada couple2 bila makan
makan sikit ja...sambil gelak2..tergedik2 ..

Hotel2..restoren2...kalau makanan tak habis tu
sedekah2kanlah...


Membazir tu adik beradik setan

hmmm..kalau boleh..kulit udang ni pun nak makan..



24 comments:

  1. dulu2 makan char koew teow ni sy makan dgn kulit udang tu sekali.tp skrg x makan sbb hasben kata tak elok utk perut, huhu

    ReplyDelete
  2. Tu lah Kamsiah.. ada negara mati tak makan.. ada negara mati terlebih makan.. emmmm

    ReplyDelete
  3. ramai diluar sana yang tak ada makanan tatakala si kaya mewah buang2 makanan,

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Samsiah,

    Kulit udang boleh di buat baja untuk pokok. Taburkan saja di dalam pasu or di tepi pokok-pokok tu.

    ReplyDelete
  5. Dulu2 mkn udang dgn kulitnya sekali..tapi mknnya sebulan sekali..
    lar ni klau mkn dgn kulitnya sekali..mau bersarang perut..sbb mkn udang hari-hari..hihi

    ReplyDelete
  6. kekadang kalau kita beli makann kongsi2 ni org kata nampak mcm kedekut sgt plak... padahal, dari membazir, ada baiknya berkongsi

    ReplyDelete
  7. kulit udang tu memang tkleh nak makan kan kak
    tapi kalau tengok cara makan kat kenduri kahwin yang buffet ni
    diorang ambil lauk banyak
    pastu tak habis, buang
    kalau ada ayam kucing tolong makan takpe,ni main buang gitu jer...sayang membazir kan kak

    ReplyDelete
  8. Salam Perkenalan.
    Done follow you back.
    Ramai betul follower sis.

    ReplyDelete
  9. betul tu. geleng kepala ja tengok meja sebelah orang makan tak habis.

    ReplyDelete
  10. Saya makan udang dengan kulit-kulitnya sekali kak walaupun tak bagus. Dah jadi habit.

    Pak mentua saya jenis makan kena licin pinggan. Kalau beliau ada, memang merana badan. Tak siapa boleh bangun dari meja makan selagi tak licin pinggan. Itu yang baiknya tapi kita ni sipi-sipi tu memang ada juga sikap suka membazir makanan.

    ReplyDelete
  11. hadui bab makan ni usahlah membazir, kesian makanan tu, sebenarnya jg pandai berzikir.Yg kita buang pula yang ada berkat, sebab tu kena habiskan jika dapat. wallahualam..

    ReplyDelete
  12. dulu kalau makan udang mesti dengan kulit2nya sekali.. tapi bila dah masuk dalam family en. suami sikit demi sikit saya tinggalkan kulit udang tak memakannya.. ;)

    ReplyDelete
  13. Tak baik membazir kan..
    Kak, ada kawan saya kat sini yg kulit udang pun dia kunyah sbb beli udang yg bagi dia rasa mahal... hahaha, sampai mcm tu sekali "cermat" orangnya...

    ReplyDelete
  14. Kalau famili saya, cuci udang kulitnya dikupas tapi tak dibuang. Kami rebus kulit udang tu untuk ambil airnya. Kemudian airnya dimasak sekali lagi hingga pekat dan disimpan. Kalau goreng mihun dan sebagainya, guna air udang tadi. Kalau masak tom yam kung (tom yam udang) juga masukkan air rebusan kulit udang tadi.

    ReplyDelete
  15. baca n3 ni...timbul rasa takut...bimbang sekira Allah menarik balik nikmat yang kita tidak syukuri
    wallahulam...

    ReplyDelete
  16. Asalam.angin kuat di keningau.ada bumbung rumah org kampung tercabut.talian elektrik tak ada..guna hphone tengok blog.tapi tak dpt buat entry.ala sedih ni...

    ReplyDelete
  17. I would try this dish!
    Espero que tengas un fin de semana muy pura vida.

    ReplyDelete
  18. Hana pntang mknanx habis.. Sbb tu klu mkn luar make sure blh hbis. Klu bnyk awal2 dah minta bkas asing utk tapau. Kalau masak kt rmh wajib habiskan.. Mangsa kena bg habis laki ku woha..

    ReplyDelete
  19. Kesian orang yang hidup susah, kita senang2 je membazir..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.