08 September 2014

Pening Lagi Memeningkan..

Ketika mula2 create blog dulu
memang sah2 la....sesiapa pun....akan guna alamat emel sendiri,kan...

Semuanya berjalan lancar hinggalah
pada satu hari...tahun lepas...

Saya tak boleh komen kat blog kawan2
beberapa hari jugak masalah ni berlarutan
sehinggalah ketika mengodek2 blog
saya terperasan ketika nak sign out

bukan alamat emel saya yg terpampang...

emel saya kay_yusoff_70@yahoo.com
mcm mana boleh jadi ilacomelja@gmail.com pula


Rupa2nya anak saya pernah diminta utk
create satu emel utk kawannya
adakah ketika create emel tu..dia tak logout dulu akaun blog saya??

Saya bertanya apa password kawannya tu..
Malangnya dia sendiri tak ingat
kawannya pun tak ingat
sbb emel tu tak digunakan

Bertambah2 malang dan 'geram'

Blog tak boleh dibuka
setelah saya gatal tangan tekan berbagai setting..

Sapa tak sayang blog,kan..
tempat kita menghabiskan masa setiap hari
tempat kita mengenali kawan2..

Akhirnya...saya cuba langkah terakhir

Melalui emel ilacomel tu
saya apply kat google utk tukar password
nasib baik google tak mintak isi password lama
sebaliknya minta diisi dan confirmkan password baru

Alhamdulillah...blog boleh dibuka semula
tapi...si ilacomel yg jadi admin


Berbagai tutorial saya baca
tapi saya sebenarnya amat2 serik dan takut utk tekan macam2 setting lagi

Ilacomel pun ok la...
janji itu adalah saya

saya tak berani nak godek2 setting lagi

So bila sahabat saya.....Cikgu Etuza
menghadapi masalah blog 'hilang'
saya sangat2 faham apa yg dirasainya
namun tak berani nak mencadangkan apa2
bimbang keadaan lbh buruk jadinya..

29 comments:

  1. betul tu kak kham..bila dh ada blog ni seronok pulak dapat kongsi mcm2 kat sini bila x boleh bukak tu mmg huru hara lah kan

    ReplyDelete
  2. Saya faham apa yang Kamsiah alami, saya pernah lebih teruk dari ni, blog kena serang dengan virus malware apa ntah, langsung tak ujud blog saya..nasibik bos saya tolong slmtkan...tp siap kena belanja nasi kambing.hehe..kambing pun lah.. asalkaan slmt...

    ReplyDelete
  3. saya punya blog pun sama, sekarang ni email adk sy yg jadi admin. huh! ni semua sebab dia guna akaun google + saya jugak.

    ReplyDelete
  4. nama email macam tu biasa golongan remaja je yang guna, kan?

    ReplyDelete
  5. aiyo, sedihnya kalau blog 'hilang'. pas ni lepas log in blogger pastikan log out dan clear history ye..huhu

    ReplyDelete
  6. Nasib baik juga nama diguna comel kalau yg bukan-bukan serba salah juga dibuatnya:)
    Kakak rasa kalau kakak pun sedih sebab banyak memori tersimpan dlm blog... bukan sehari dua bahkan bertahun-tahun menganyam cerita..

    ReplyDelete
  7. mcm yg terjd kat saya b4 puasa riteww la..sumer xleh bc n bukak blog saya pdhal xsentuh apa2 pun..bila check kat setting mmg ter 'off'..peliks kan!

    ReplyDelete
  8. Bila jadi benda-benda begini untung lah orang pro IT boleh godek2. Kalau jadi kat saya ..alahai..susah jugalah sebab tak pandai. Orang yang duk selalu bantu pula dah balik KL...

    ReplyDelete
  9. Tak pernah lagi mengalami pengalaman itu. Kalau terjadi tentu beberapa hari tak lalu makan, asyik terjegil di depan skrin...Harap berkat doa mereka yang mengenali saya, blog saya akan sentiasa sihat sejahtera....

    ReplyDelete
  10. betul tu kak...sy memahami situasi tu perasaan masa tu sehari mogok taknak buat keje hehehe...

    ReplyDelete
  11. saya pernah hilang blog, macam kena delete
    pastu mujur ada balik
    kadang2 rasa macam tak secure dunia maya ni kan kak

    ReplyDelete
  12. aikk....sampai bleh ttukar emel...harapnya xberlaku la pada rietta...klu nak reset pasword biasanya dia mnta pasword lamer...
    akk bleh tmbah autor...jdnya boleh larr guna alamat emel akak sndiri...

    ReplyDelete
  13. kalau saya pun msti gelabah giler ni...kan Kamsiah.?

    ReplyDelete
  14. Syukur dah boleh buka semula kan kak... tak per la.. email addrs tu pun comel jer... hehehe... pelan2 la cuba... kalau rasa yakin baru tukar semula... :)

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum kak..
    nisah pon tak pandai nak godek2 kak..
    pernah sekali tu tersilap setting.
    menangis nak betulkan nya kembali

    ReplyDelete
  16. Sayapun dah buntu, niat di hati ingin membantu sesama kita tapi gagal, banyak sangat setting yang hilang.. moga ada insan berhati mulia sudi membantu pulihkan blog itu kembali.. aamiin..

    ReplyDelete
  17. nasib baik la ilacomel tu tak takeover terus blog ni.. tukar semua benda.. terus hilang blog.. tau2 penulisnya dah orang lain..

    ReplyDelete
  18. Salam Kam,

    Kalaulah Mak Aji yang kena macam ni memang pening jugalah. Mahu taknya bertahun kita dok menghadapnya alih2 takleh buka! Lagi parah kalau 'hilang!' Itu yang Mak Aji tak berani nak menggodek saja2 takut2 terhilang ke apa, susah pulak.

    ReplyDelete
  19. Huhuu geramnya kalau jadi macam tu, eloklah kita control personal laptop/gadget ni dari orang lain guna :'(

    salam kenal kak, saya follow kembali ^^

    ReplyDelete
  20. IM dah banyak kali terlupa password ataupun email address. Blogger Warna-nostalgia pun pernah kena hack blog dia dan IM cuba dapatkan semual password.

    Slepas godek-godek sana sini, akhirnya berjaya di selesaikan tapi makan hari juga ler...

    Apa-pun, ila tetap comel..he..he..

    ReplyDelete
  21. saya rasakan blogspot dah tak bagi guna emel yahoo. dulu masa mula2 saya daftar saya guna emel yahoo. sekali tahun bila tak ingat dia suh saya swap dengan mana-mana emel gmail. nasib masa tu saya ada gmail terus guna yang tu.

    mungkin anak akak tak log out gmail kawan dia. dan akak terswap ngan emel kawan dia tu.

    ReplyDelete
  22. Malchaq hilang entry pun rasa sedih.. klu hilang 1 blog.. tak tau nak kata... dah la wntry x banyak..

    Ila comel pun sesuai jugak.. pasai kam pun comel...

    ReplyDelete
  23. 24 komentar siap ngap saya baca ni, Subahanallh tq ya ..amat beri saya rasa motivasi agar lebih berhati hati...Nilah blog terbaik saya blog milik Kamsiah.tahniah entry melatup ni..

    ReplyDelete
  24. datang lagi mengambil ilmu yag ada..tq sekali lagi ya

    ReplyDelete
  25. datang jengah lagi baca dan dapatkan ilmu sebagai blogger...blogger untuk diri sendiri ..tq lagi sekali

    ReplyDelete
  26. Salam K.kamsiah..
    huhu..mmg..salah setting.. abes lari semua..
    ok lah daripada takda.. huhuuh

    ReplyDelete
  27. Salam Kak Kam @ ilacomelja...hehe
    Satu pengalaman berharga nih! Tapi syukurlah masih boleh juga buka akaun blog...kalau tak, sebulan pun belum tentu hilang rasa sedih dan kecewa.

    ReplyDelete
  28. terima kasih kak bagi tutorial ni..
    saya mmg selalu catat alamat email & password kat buku, takut2 terlupa..hahaha

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِÙŠْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.