20 September 2014

Khasiat Kacang Botor

Kacang Botor...juga dikenali dgn nama 
kacang botol, 
kacang kelisa,
 kacang sirek, 
(Inggeris: winged bean atau Goa bean)
Nama botaninya Psophocarpus tetragonolobus 

Khasiat Kacang Botol 

 -kacang botol muda mempunyai banyak kalsium,besi dan vitamin A.
 - mempunyai banyak protein.
 -daunnya mempunyai 5-7% protein, 
vitamin A, vitamin C dan garam galian.
 -kandungan asid amino kacang botol adalah sama dengan kacang soya.
 -kacang botol dapat mengubati serangan demam campak. 
- akar kacang botol dapat mengubati penyakit vertigo. 
-air bancuhan daun kacang botol dapat digunakan untuk mencuci mata yang bengkak dan bisul yang bernanah.
 -daun kacang botol ini juga boleh dimakan untuk mengubati ulser kulit.
 -mengandungi 30% kandungan karbohidrat.

Sedap digoreng atau dibuat kerabu
tetapi saya lebih suka makan mentah sbg ulam
krup krap krup krap..ranggup..


25 comments:

  1. tak pernah cuba nak makan.. susah betul nak makan sayur mama ni..

    ReplyDelete
  2. hey..saya pon suka makan kacang ni buat ulam cicah sambal belacan..mmg marvellouslah..salam blogwalking cik tuan tanah..:)

    ReplyDelete
  3. Saya tak makan sayur..apatah lagi ulam..tapi aritu try makan mil masak tumis pedas..sedap jugaaa ranguppp sangat...tengok pd khasiatnya, lepas ni memang mencari ini jelah jawabnyaaa...

    thanx for sharing dear :)

    ReplyDelete
  4. saya suka makan kacang botor ni buat ulam...sedap.

    ReplyDelete
  5. Ulam kegemaran saya,
    kalau yang baru dipetik memang sedap ratah gitu je sambil tengok tv.

    ReplyDelete
  6. Baru tau nma lain kacang sirek biasa kcg botol or kcg kelisa.

    ReplyDelete
  7. Memang sedap dibuat ulam colek sambal belacan.. perghh bertambah nasi dipinggan ni kamsiah ;)

    ReplyDelete
  8. sedap diulam cicah sambal bersama nasi panas...

    ReplyDelete
  9. memang feveret ulam ni! kami suka makan buat ulam dan juga kerabu. untung jugak dok di kampung, sebab pokok ulam ni ada kat halaman umah ja. mak ayah suka tanam ulam2 ni :D

    ReplyDelete
  10. begitu banyak khasiat kacang botol ya....kakak ada tanam kacang ni...hari2 berulam tak pernah jemu .

    ReplyDelete
  11. Pernah tanam pokok ulam ni. Tp jd gila daun, baru tanam semula harap memjadi,
    Nk tanya penyakit vertigo tu penyakit apa ya?

    ReplyDelete
  12. Kita suka makan kacang ni..sedap. crunchy aje...kalau buat kerabu pun best kan..

    ReplyDelete
  13. Kami panggil kacang kelisa..saya mkn dgn nasi..x cicah sambal pun

    ReplyDelete
  14. seronok tengok ruang komen, lebih cepat..senang tengok entry masih boleh dibaca. Salad humm memang saya gemar makan terutama yang muda.

    ReplyDelete
  15. baru jer makan ulam kacang botor ni tengahari tadi..my favourite :)

    btw, thank u singgah umah saya tadi:)

    ReplyDelete
  16. sedapnya...! balas kunjungan dari segmen sy sayang blog saya..:)

    ReplyDelete
  17. ita pun suka makan ulam kacang botol..
    kadang tu goreng dengan ikan bilis...
    wat nasi goreng pun sedap jugak kacang botol ni...

    ReplyDelete
  18. done tambah follower kat sini jugak
    waaahhh sy suke kacang botol
    xkira ditumis ke kerabu o ulam..

    ReplyDelete
  19. It looks good, I love beans of all kinds but this I have not seen before.
    But then I live on the other side of the globe and here it is probably a bit colder climates.

    Good autumn weekend Marit of Norway.

    ReplyDelete
  20. suka kalau digoreng dgn sambal belacan.

    ReplyDelete
  21. ada dlm aisbox . mkn gitu jer pun sedap ...

    ReplyDelete
  22. xpernah makan lg ulam jenis ni.. kalau jenis daun makan la. banyak khasiat juga

    ReplyDelete
  23. Kacang ni juga baik dimkn utk wanita yg ada masalah hormone

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.