10 September 2014

Resepi Donat Lembut Dan Gebu

Donat ni dibuat oleh anak dara saya...Alia
sbg memenuhi permintaan suami
yg nak makan donat panas2 masa balik keje..amboiii...
nak yg panas dan garing...

Bahan2:

 2 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil yis kering 1
1/2 sudu besar shortening
2 sudu besar susu tepung
1 sudu besar bread softener
 1 1/2 sudu besar gula
1/4 sudu kecil garam halus
1 cawan air


Cara-cara (uli dengan tangan):

 Campurkan semua bahan kecuali garam dan air.
 Gaul rata dan masukkan air sedikit demi sedikit.
 Bila sudah mendapat adunan yang tidak melekat pada tangan, masukkan garam.
 Uli hingga menjadi doh yang kenyal dan agak elastik.
 Untuk menentukan doh yang ok, tekstur tepungnya menjadi halus dan tidak menggerutu.
Gula juga akan hancur sepenuhnya.

 Tutup doh dengan plastik dan rehatkan hingga naik dua kali ganda.
 Bila doh sudah mengembang, tumbukkan udara yang terkandung di dalamnya
 dan bentukkan mengikut bentuk kesukaan.
 Rehatkan lagi hingga naik sekali ganda.
 Goreng dengan api yang sederhana hingga garing
saya suka kan gula icing tetapi boss suka donat bersalut gula kastor

25 comments:

  1. sedapnye kak
    tapi cheqna ni tutup dapur sehingga 24 hb
    hahahaha
    jadinya banyak makan kat kedai or kat umah mak hihihi dasar menantu hantu ni hahahaha

    ReplyDelete
  2. donut homemade adalah donut yg terbest kan kak :)

    ReplyDelete
  3. Nampak gebu dan lembut sekali, makan dengan teh o panas kat luar rumah....

    ReplyDelete
  4. Gebu donut tu..sura tak berapa pandai buat donut..sesekali buat tak berapa gebu..nasib boleh makan..hihi..:)

    ReplyDelete
  5. selalu tengok masakan air tangan kakak buat saya semangat nak try..
    terima kasih share resipi :)

    ReplyDelete
  6. mengingatkan sy donut yg dijual ms sek ren dulu... ;-)

    ReplyDelete
  7. Shortening tu yang membuatkan donut jadi lembut...

    ReplyDelete
  8. Pandai buat donut. Nanti boleh belajar buat topping pulak macam Dunkin Donut. Hehe

    ReplyDelete
  9. Kakak lebih suka donut asli macam ini
    Tapi kalau anak kakak suka yg celup-celup coklat tu..

    ReplyDelete
  10. dapnyer..rasanya lebih berbaloi buat sendiri dari beli di kedai kan kak Kham

    ReplyDelete
  11. Tiba2 nmpk ni jadi 'lapar' donut...huhuhu...

    ReplyDelete
  12. wahh gebunya donut ni
    trus rasa tringin nak makan la ni jugak :)

    ReplyDelete
  13. terliuq tenguk donut gebu tu....buat minum petang sedap ni.

    ReplyDelete
  14. sedapnyer... dana baru sekali je penah bt donut kak... teruk kan heheheh

    ReplyDelete
  15. lamanya tak buat donat. ni kalau anak2 tgk ni mesti paksa maknya buat...

    ReplyDelete
  16. mmg nampak gebus gebas... makan panas2 mmg sgt syokk...

    ReplyDelete
  17. Sesekali isteri saya juga buat donat juga. Saya suka donut tanpa gula, makan ketika panas2 masih berasap....

    ReplyDelete
  18. Makchaq memang suka donut buat sendiri macam ni dari donut komersial mcm dunkin @ big apple tu..
    pau pun sama..x suka yg besaq2 gebu sangat tu.. kering tercekik bila.makan

    ReplyDelete
  19. Wah....sedapnyer....bila nk rajin wat ni ek..le makan puas2 kan..

    ReplyDelete
  20. Untungnya dah ada anak dara yg dah boleh diharap buat kuih Kam....Maknya mmg senang banyak kan.....
    Lama dah tak buat donat ni

    ReplyDelete
  21. sy guna shortening jgk kak tp tp bread softener tuk taklah..tp gebu jgklah...gebu tk donut akak tuh...gerammm...

    ReplyDelete
  22. Sedapnya donat..Diana suka makan donat ni....apalagi kalau donat tu gebu dan lembut....

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.