22 September 2014

Tarik Upih

Tarik Upih 

Upih pinang adalah pelepah/"pangkal" daun pokok Pinang. 
Lazimnya apabila pelepah ini tua, ia akan luruh atau jatuh ke tanah

Siapa yg pernah main
permainan tradisi ni
zaman kanak2 dulu...??

Upih ini mesti dimain dengan dua orang atau lebih. 
Seorang mesti menjadi tukang tarik dan seorang lagi duduk di atas upih.
Upih ni boleh dinaiki oleh seorang, dua orang, tiga orang atau berapa saja 
asalkan muat dan bergantung kepada saiz upih yang luruh itu.
 Biasanya muat setakat seorang dua sahaja.

Memang termengah2 jika terpaksa 
tarik penumpang yg saiz XXL..

(Tasha sewaktu berusia 6 th)


Walaupun permainan dulu2 tak perlu mengeluarkan RM
namun ianya tetap menyeronokkan
permainan galah panjang,
congkak biji getah ,
mandi sungai..panjat pokok..
semuanya meninggalkan kennagan manis..

32 comments:

  1. Memang kenangan manis
    Seronok main macam ni masa kecik2 dulu..
    Aritu Naim dan sedara2 seusianya ada main tarik2 tapi bukan guna upihla, tarik tikar..

    ReplyDelete
  2. permainan dulu2 makin dilupakan.. mmg best kalau ingatkan kenangan dulu2.. mcm2 permainan.. teringat bila balik kampung.. huhu

    ReplyDelete
  3. skg budak2 tak kenal pun upih tu apa...seronok kan main tarik upih...galah panjang ,panjat pokok ...terimbau kenangan silam

    ReplyDelete
  4. Nostalgia betul main tarik upih masak kanak2 dulu....congkak getah..best22

    ReplyDelete
  5. ni permainan nostalgia kite dulu2 ni kak...budak2 skrang sibuk layan ipad ngan game online ajek heheheeheh

    ReplyDelete
  6. Haha!! Malu nak mengaku... Itulah permainan paling kelakor dilakukan masa kecil dulu... :)

    ReplyDelete
  7. acik pernah main kamsiah..tapi selalu part duduk je..tak mau yang tarik hi hi..

    ReplyDelete
  8. permainan budak2 dulu ni...la ni depa pun tak kenal apa itu upih..apalagi pokok pinang pun susah nak tengok dalam kampung..orang2 baya kak pun dah tak nak tanam pokok ni..harap pokok warisan dulu2 ja...

    ReplyDelete
  9. cam seronok gak tp saya ni jenis penakut ckit..tu yg xpenah main

    ReplyDelete
  10. saya sempat main tarik upih ni. anak2 zaman sekarang tak sempat dah... lain macam jer permainan zaman sekarang ni...

    ReplyDelete
  11. best2..tp org yg menarik tu yang teruk...hehehe

    ReplyDelete
  12. permainan nostalgia... best sangat rindu zaman kanak2.... salam perkenalan dr saya :) Jum follow saya jugak http://mamaeija91.blogspot.com/

    ReplyDelete
  13. Betul permainan anak-anak kampung dulu tak keluarkan duit. Sihat dan seronok juga... Sekarang nak jumpa upeh pun dah susah..

    ReplyDelete
  14. Zaman saya kecik2 dulu, saya selalu masukkan adik-adik atas upih untuk ditarik. Itulah pengangkutan kami ke rumah jiran. tapi sekarang kalau disebut 'upih', anak-anak pasti tercengang...apa bendanya tu..?

    ReplyDelete
  15. Game best masa kecik2 dulu... Sy selalu duduk atas upih tu dan abg2 jadi mangsa kena tarik... Hihihi

    ReplyDelete
  16. Tak pernah main...
    Teringin nak main...
    Tapi dah tua bangka ni, saya dah berattttt..hahaha

    ReplyDelete
  17. sukan kampung masih ada..
    la, tak dapat upih, daun kelapa pun jadi..
    kenangan buat tasha bila besar nanti..
    cute aja duduk dalam upih

    ReplyDelete
  18. alooo teringat zaman kanak2 etuza, hummm ini lah permainan seronok kena tarik..tapi awas kalau tarik laju boleh terguling..so tarik perlahan ..hehehe happy adik comel ya

    ReplyDelete
  19. argghhhh....rindunya zaman kanak2ku dulu...

    ReplyDelete
  20. They look so happoy!
    Un abrazo muy pura vida te dejo!

    ReplyDelete
  21. Nostalgia ni kak, sakit juga bila tengah kena tarik tercicir jatuh...hehe

    ReplyDelete
  22. btl tu kak... nostalgia sgt... kalu tarik upih tu kt kawasan yg rumput2 sedap je montot kalu kawasan batu aduhla sakitnyer hehehe...

    bdk2 zmn skrg mana lah kenal pemainan gini

    ReplyDelete
  23. Permainan semasa kita kanak-kanak selalunya bergantung kepada persekitaran kita ketika itu.

    Kampung IM tak banyak pokok pinang tapi lebih kepada pokok getah. jadi permainan masa kecil IM lebih kepada main biji getah, kulit biji getah, dan getah sekerap...

    ReplyDelete
  24. teringin pulak nak rasa game tarik upih ni..

    rasanya masa kecik2 dulu tak pernah main..

    masa kecik2 dulu saya suka main kereta sorong tu..

    gilir2 hang sorong aku, aku sorong hang..

    last2 terbalik masa turun bukit..

    sweet memories kan kak :)

    ReplyDelete
  25. Memang best main permainan ni.. ;)
    Sangat suka.. eemm.. lenkali bila balik kampung nak ajar anak main tarik upih ni.. ;)

    ReplyDelete
  26. Memang best main permainan ni.. ;)
    Sangat suka.. eemm.. lenkali bila balik kampung nak ajar anak main tarik upih ni.. ;)

    ReplyDelete
  27. Hehe saya selalu main tarik upih masa kecik-kecik dulu.
    Yang bestnya tarik upih sambil berlari...terlajak dan tunggang-langgang jatuh atas Tanah.

    ReplyDelete
  28. Nostalgia betol.lama xmain. Skrg nak cri upih pun susah.huhu

    ReplyDelete
  29. Seronok yaa ampunnn..dapat main upih..nak-nak kalau kena tarik..huuu, tak dapat bayangkan macamana perasaannya masa tu. Sampai berlobang upih tu kami kerjakan. Tapi budak zaman sekarang, upioh pun tak kenal, kena lak di Putrajaya nih

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.