11 September 2014

Tips Menjaga Lens DSLR



Kebanyakan pemilik DSLR mesti mempunyai lebih dari satu lens..kannn..

-Jangan tukar lensa di dalam keadaan yang berhabuk....contohnya tepi jalan
-Gantung tali kamera di leher dan tukar lensa dalam keadaan sensor menghadap ke bawah.
(seperti mahu mengambil gambar kaki)
- Dengan ini tiada habuk yang jatuh dari atas dan masuk ke dalam kamera. 
-Tukar lens sebelum keluar-contohnya kepantai
-Tukar lensa sepantas mungkin. 
-Pastikan penutup belakang lensa telah dilonggarkan 
sebelum mencabut lensa yang terpasang di kamera. 
-Tahan nafas ketika menukar lensa dan jangan sama sekali menghisap rokok semasa menukar lensa.
-Pastikan membelakangi arah angin semasa menukar lens
-Switch-off kan kamera
lens yg sangat digemari ni meragam sikit
susah/liat nak pusing2kan
'menembak' orkid..

16 comments:

  1. Betul la bab nak jaga lens ni memang rumit...risaukan jadi fungus.
    Sekarang ni saya dah kurang ganti2 lens bila saya terus pasang lens 18-300.
    Yang lain dah terlena gamaknya dalam drybox, lama tak buka.

    ReplyDelete
  2. Cuma ada satu lens saja....btw good tips and info

    ReplyDelete
  3. wahh terer lah akak shoot
    suka tengok gambar-gambar kat sini
    cantik2 :)

    ReplyDelete
  4. Serius best kalau pandai ambil gambar ni. Saya tak pro. Kamera DSLR pun takda dah namanya tak pandai ambil gambar :)

    ReplyDelete
  5. Entah bila kakak pandai mengendali kamera DSLR sebab tak terfikir pun nak memilikinya.

    ReplyDelete
  6. Saya cuma ada satu lens jer....
    Dah berangan nak tambah, tapi kewangan belum mengizinkan...
    Btw, nice tips... dapat ilmu baru hari ni..

    ReplyDelete
  7. Bilalah nk ada 1 ni..teringin juga..nk amik gmbr azwa puas2...

    ReplyDelete
  8. Benda mahal dan sensetif ni memang kena jaga sebaiknya... Hanya yg memahaminya yg faham... :)

    ReplyDelete
  9. terima kasih baru tau ini antara tips ..

    ReplyDelete
  10. bestnya jika ada kamera cangih ni bila pergi melancung.boleh ambil gambar cantik2.

    ReplyDelete
  11. Wahhhh ni mesti pakar DSLR ni....terima kasih atas tipsnya walaupun tak de camera tu pun....Anak Okje punyalah teringin DSLR ni Kam.....

    ReplyDelete
  12. aha...boleh jadi rujukn kepada mereka yg ada DSLR nih

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.